Företagswebben
Företagswebben
Vill du komma igång med företagswebben?
Företagswebbens Lathund
Vill du komma igång med företagswebben?
Företagswebbens Lathund
Tips till dina anställda
Tips till dina anställda
Utnyttja avdragsrätten före årsskiftet
Du har väl inte missat att du som företagskund kan göra extra avsättningar till tjänstepensionen? Dessa är avdragsgilla i bokföringen med upp till 35 % av lönen, dock max 10 PBB (455 000 SEK år 2018).
Senast den 18/12 behöver du beställa engångsfakturan
För att göra en extra avsättning beställer du en engångsfaktura genom att skicka ett mejl till oss på tjanstepension@avanza.se senast den 18/12 (sista dag för att vi ska kunna garantera att pengarna kommer in år 2017 har med andra ord passerat). Där uppger du företagets namn, vem eller vilka anställda som avses samt belopp per person. Om den anställde har flera försäkringar, uppge även försäkringsnummer. Vi skickar sedan ut en engångsfaktura på önskat belopp med förfallodatum 27 december.
Vanliga frågor och svar
Inloggning på företagswebben
Du loggar in med hjälp av mobilt BankID eller BankID på fil. Har du inte Mobilt BankID än? Det är enkelt och gratis ladda ner.
Kan du av någon anledning inte ha Mobilt BankID så kommer du inte kunna använda tjänsterna på företagswebben. Då behöver du istället göra eventuella ändringar via blanketterna längst ner på den här sidan.
Lägga till fler anställda
Du loggar in på företagswebben för att lägga till en anställd. I menyn "Anställda" klickar du på ”Lägg till ny försäkring”. Där fyller du i den anställdes uppgifter och vilken löpande premie som ska gälla. Om den anställde ska ha sjukförsäkring fyller du också i månadslön (i så fall måste sjukförsäkring vara tillagt på förmånsgruppen).
Om det finns en premietrappa upplagd för tjänstepensionen fyller du istället i månadslönen för den anställde, så räknas premien ut automatiskt.
Ska den anställde ha sjuk- och/eller premiebefrielseförsäkring så måste du intyga att den anställde är fullt arbetsför vid tidpunkten för nyanmälan. Det kan tidigast göras 60 dagar innan försäkringen ska börja gälla.
För att vi ska kunna garantera att premien för den anställde är med på nästa månadsfaktura ska en nyanmälan göras senast den 25:e månaden innan.
Har du inte tillgång till företagswebben?
På företagswebben kan du själv lägga till fler anställda direkt på sajten. För att komma igång fyller du bara i och skickar in blanketten Avtal om användare av företagswebb. När din användare är upplagd kan du enkelt lägga till fler anställda.
Vill du lägga till en anställd innan du fått tillgång till företagswebben kan du använda den här blanketten. Skicka sedan blanketten till oss.
Med fullt arbetsför menas att man kan fullgöra sitt vanliga arbete utan inskränkningar och att sjuklön från arbetsgivaren eller ersättning från Försäkringskassan inte utbetalas. Med ersättning från Försäkringskassan avses sjuk- eller rehabiliteringspenning, aktivitetsersättning, sjukersättning eller annan ersättning på grund av arbetsoförmåga.
För att vara fullt arbetsför krävs vidare att arbetsskadelivränta inte utbetalas eller att lönebidragsanställning eller vilande aktivitetsersättning/sjukersättning eller motsvarande ersättning inte är beviljad.
För företag med färre än 10 försäkrade gäller också att arbetsgivaren ska intyga att den anställde inte har varit sjukskriven längre än 14 sammanhängande dagar under de senaste 90 dagarna.
Administrera dina anställdas tjänstepensioner
För att ändra månadspremien för en anställd loggar du in på företagswebben. I menyn "Anställda" klickar du på ”Ändra månadspremie”. Fyll sen i den anställdes nya månadspremie och bekräfta ändringen. Om premieändringen är en retroaktiv höjning fakturerar vi höjningen på nästa faktura.
Tänk på att det inte går att sänka månadspremien retroaktivt.
Har du inte tillgång till företagswebben?
På företagswebben kan du själv göra ändringar för de anställda direkt på sajten. För att komma igång fyller du bara i och skickar in blanketten Avtal om användare av företagswebb. När du är är upplagd som användare får du ett brev av oss och kan sen enkelt ändra premier.
Vill du istället göra ändringen genom att använda en blankett kan du göra det här.
Om det har betalats in för mycket pension är det oftast enklast att vi hjälper till med att korrigera beloppet. Skicka ett mejl till tjanstepension@avanza.se och uppge vilken anställd (namn och försäkringsnummer) samt vilket belopp som ska korrigeras, så ordnar vi det.
Har den anställde slutat?
Det går att göra en återbetalning upp till tre månaders inbetalda pensionspremier. Har den anställde sjukförsäkring och premiebefrielse så går det däremot inte att återbetala den kostnaden.
Skicka ett mejl till tjanstepension@avanza.se och uppge vilken anställd det gäller (namn och försäkringsnummer), samt vilka månader ni vill få återbetalda. Skriv också till vilket bankkonto eller bankgiro som återbetalningen ska göras. Kontot behöver stå i företagets namn.
Viktigt att veta
Om premier återbetalas är det den anställde som står för hela risken vid en eventuell kursförlust. Avanza Pension kan endast återbetala värdet av inbetalda premier. Värdet av premierna kan både ha ökat och minskat i värde vid tidpunkten för återbetalningen. Det är ni som arbetsgivare som behöver informera den anställde om det.
För att anmäla ny månadslön på företagswebben så loggar du in och klickar på menyn ”Anställda” och sen ”Ändra månadslön”. Där fyller du i den nya lönen och bekräftar sen ändringen.
Det går bra att höja men inte att sänka en lön retroaktivt.
Har du inte tillgång till företagswebben?
På företagswebben kan du själv göra ändringar för de anställda direkt på sajten. För att komma igång fyller du bara i och skickar in blanketten Avtal om användare av Företagswebb. När du är upplagd som användare så får du ett brev från oss och kan enkelt enkelt logga in med Mobilt Bank ID och göra ändringar.
Vill du istället göra ändringen genom att använda en blankett kan du göra det här.
Har du inte Företagswebben?
Med Företagswebben kan du själv ändra månadspremien för de anställda direkt på sajten. För att komma igång fyller du bara i och skickar in blanketten Avtal om användare av Företagswebb. När din användare är upplagd kan du enkelt ändra premier.
Vill du istället göra ändringen genom att använda en blankett kan du göra det här.
Om ni har en anställd som har sjukförsäkring och eller premiebefrielse ska en skadeanmälan göras till Euro Accident för att den anställde ska få sin ersättning. Det går att göra digitalt på Euro Accidents sajt. Den anställde kan även fylla i blanketten skadeanmälan och posta den till Euro Accident.
Har ni premiebefrielse för en sjukskriven anställd ska ni fortsätta betala premien som vanligt även efter att skadeanmälan har skickats in. Premierna regleras i efterhand när vi har tagit emot ersättning från Euro Accident.
I sjukförsäkringen finns också en rehabiliteringsförsäkring (Comeback) till stöd för er, om ni har en anställd som är sjukskriven eller riskerar att bli långvarig sjukskriven. Anmälan till Comeback gör ni på Euro Accidents sajt.
Kom ihåg att anmälan till Comeback behöver göras innan sjukdag 30.
Fakturering och insättningar
För att göra en engångsinsättning så loggar du in på företagswebben med Mobilt BankID. Där är det enkelt att ta fram en engångsfaktura, som ni sen använder för själva inbetalningen.
Under menyn anställda väljer du engångsinbetalning. Fyll i önskat belopp per försäkring och klicka på fortsätt. kontrollera att allt ser rätt ut och bekräfta. Fakturan kommer nu i PDF redo att betalas.
Om inte du eller någon annan på företaget tillgång till Företagswebben så kan du lägga till en administratör genom att skicka in den här blanketten.
Det går bra att betala via autogiro och betalningen dras då på fakturans förfallodag. För att lägga upp att ni vill betala med autogiro fyller ni i och skickar in blanketten Anmälan om autogiro – TJP.
Tänk på att det kan ta upp till 10 dagar innan betalningen med autogiro börjar gälla, från det att blanketten kommit in till oss.
För att vi ska kunna garantera att en ändring som påverkar fakturabeloppet är med på nästa månadsfaktura ska ändringen vara gjord senast den 25:e månaden innan. Har du gjort ändringar efter den 25:e kan det vara en orsak till att alla ändringar inte finns med på din faktura. Det kommer såklart istället att vara med på nästa faktura.
Om du vill avanmäla en anställd som finns med på fakturan går du in på Företagswebben och tar bort den anställde från och med nästa månad. Sen kan du mejla oss på tjanstepension@avanza.se och be om en ny faktura. Vänta med att betala tills du har fått den nya fakturan.
Ordlista
Villkor och blanketter
- 1 Förköpsinformation ålderspension
- 2 Förköpsinformation sjukförsäkring och premiebefrielse
- 3 Villkor för Handels- och depå-/kontoavtal
- 4 Villkor ålderspension
- 5 Villkor sjukförsäkring och premiebefrielse
- 6 Regler och priser
- 7 Handels- och depåbestämmelser
- 8 Information om egenskaper och risker med finansiella instrument
- 9 Riktlinjer för utförande av order
- 10 Information om utförande av order
- 11 Allmänna villkor för Avanzas företagswebb
- 12 Teckningsregler sjukförsäkring och premiebefrielse
- 1 Personalrapport nyanmälan
- 2 Personalrapport ändring/avanmälan
- 3 Personalrapport nyanmälan (samordningsnummer)
- 4 Hälsodeklaration
- 5 Ny förmånsgrupp
- 6 Ändring förmånsgrupp
- 7 Byte av förmånsgrupp/kostnadsställe
- 8 Premietrappa
- 9 Avtal om användare av Företagswebb
- 10 Autogiro tjänstepension
- 11 Skadeanmälan plansjuk premiebefrielse
- 12 Ansökan tjänstepension
- 13 Flytt av tjänstepension
- 14 Intyg om ensamt ägande
- 15 Överlåtelse tjänstepensionsförsäkring
- 16 Ansökan med skötselfullmakt
- 17 KYC juridiska personer tjänstepension
Vi hjälper dig!
Ring oss på 08-409 421 80
Ring oss på
08-409 421 00
Kika också gärna i Vanliga frågor och svar här ovanför, där finns svar på det mesta!