Volvo rullar på

Aktieanalys Volvo har fortsatt medvind från en stark efterfrågan. Orderböckerna fylldes upp kraftigt i andra kvartalet men den höga aktiviteten har även medfört problem.

Volvo har inlett 2017 starkt och följde på onsdagsmorgonen upp det urstarka första kvartalet med ännu en bra rapport. Det andra kvartalet bjöd på 6 procent underliggande tillväxt (12 procent totalt), fortsatt förbättrad lönsamhet och ett nästan 40 procent högre justerat rörelseresultat än för ett år sedan.

Sammantaget landade rörelseresultatet marginellt över snittprognosen inför rapporten i SME Direkts sammanställning.

Det största affärsområdet, Lastbilar, levde dock inte upp till förväntningarna. Omsättningen var det inget fel på men lönsamheten var inte den väntade. Enligt Volvo beror den försämrade lönsamheten på att leverantörskedjan inom affärsområdet är hårt belastat då efterfrågan är bra på de flesta håll i världen för tillfället.

Lastbilars rörelsemarginal backade något jämfört med för ett år sedan och uppgick till 9,6 procent. Det var en dryg procentenhet lägre än snittprognosen och rörelseresultatet för Lastbilar blev 11 procent sämre än väntat.

Efterfrågan är dock som sagt god på de flesta håll i världen och orderingången ökade med hela 22 procent i kvartalet. Det var klart bättre än väntat. I Europa blev ökningen 17 procent och i Nordamerika 30 procent. Volvo petar också i rapporten upp helårsprognosen för marknaden för tunga lastbilar i Nordamerika i år ett snäpp.

Om Lastbilar svek förväntningarna den här gången så fortsatte däremot Volvos näst största affärsområde, Anläggningmaskiner, att överprestera. Området har de senaste åren tyngts kraftigt av den svaga gruvsektorn och en dämpad byggaktivitet i Kina. Båda dessa områden har dock repat sig och inte minst i Kina ökar nu Volvos försäljning och orderingång kraftigt.

Anläggningsmaskiners omsättning ökade med 36 procent varav 29 procent organiskt. Leveranserna ökade med 106 procent i Asien och orderingången var upp 221 procent i Kina. Totalt sett rapporterade Anläggningsmaskiner en ökning av orderingången på 54 procent. Europa och Nordamerika släpade lite efter medan Asien var det stora dragloket i förbättringen.

De ökade volymerna gör också rejält gott för produktivitet och lönsamhet inom Anläggningsmaskniner. Rörelsemarginalen steg till 13,3 procent jämfört med 5,9 procent för ett år sedan. Det justerade rörelseresultatet för området landade 29 procent över snittprognosen i SME Direkts sammanställning.

Affärsområdena Bussar och Penta presterade också resultat i kvartalet som var något bättre än väntat. De svarar dock tillsammans för bara runt 10 procent av rörelseresultatet i Volvos industriverksamhet i kvartalet.

Den tunga pjäsen i Volvo är Lastbilar som svarar för cirka två tredjedelar av det justerade rörelseresultatet. Att just det området underpresterade i kvartalet var därför en källa till oro på aktiemarknaden i samband med halvårsrapporten. Vd Martin Lundstedts kommentarer gjorde inget för att dämpa oron.

Enligt vd:n förvärrades flaskhalsarna i leverantörskedjan mot slutet av kvartalet och han räknar med att de kommer att kvarstå även under tredje kvartalet även om situationen väntas förbättras. Martin Lundstedt underströk även att grunden till problemen egentligen är positiv då det för tillfället råder stor efterfrågan.

På sista raden var utfallet i Volvos andra kvartal trots allt ett par procent bättre än väntat. De analytiker som bevakar aktien räknar med att helåret kommer att sluta med en vinst per aktie på 9,65 kronor. Det är nära 50 procent mer än i fjol vilket delvis beror på lägre engångskostnader men också på en klart förbättrad lönsamhet. Den justerade rörelsemarginalen väntas öka till 8,7 procent från 7,0 procent i fjol.

För 2018 väntas en vinstökning till 10,48 kronor. Tillväxten på översta raden spås bli lite drygt 4 procent och den justerade rörelsemarginalen väntas öka till 9,2 procent.

Vinstprognoserna för de närmaste åren innebär med nuvarande aktiekurs p/e-tal på 14,2 respektive 13,1. Direktavkastningen i Volvo-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 2,8 procent respektive 3,1 procent.

Reaktionen på Volvos halvårsrapport blev rejält sur. Trots den starka orderingången och Anläggningsmaskiners fortsatta kraftiga förbättring handlades Volvo-aktien ned med som mest nästan 8 procent under rapportdagen. Oron för att marginalerna ska fortsätta att pressas inom Lastbilar är uppenbarligen stor.

Det var förvisso inte något välkommet besked att det uppstått flaskhalsar i produktionen. Dessa borde dock gå att få ordning på inom något kvartal. Orsaken är också som sagt i grunden positiv då efterfrågan är stark, något som också underströks av den starka orderingången i kvartalet för såväl Lastbilar som Anläggningsmaskiner.

Efter lite klena rapporter från verkstadskollegorna Atlas och Sandvik har stämningen kring sektorn märkbart försämrats på börsen de senaste veckorna. Fokus hamnar för tillfället på svagheter och på en allmänt sur och nervös börs är investerarna snabba att kasta sig mot utgången.

Europakonjunkturen är dock fortsatt på bättringsvägen och läget i Kina ser ut att ha stabiliserats. Det är trender som bör stå sig en tid framöver. Nordamerika är mer att ett frågetecken men efterfrågan på tunga lastbilar har åtminstone återhämtat sig efter fjolårets svacka.

Med en fortsatt stark efterfrågan i ryggen tycker vi dock att Volvo-aktien är värd en andra chans och vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Volvo B Köp 138,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -