Clas Ohlsons försäljning ökade i december
10 januari, 2022
10 januari, 2022
Fördelning försäljning | Månad | Ackumulerat | ||||
December | Förändring | Maj-December | Förändring | |||
Mkr | 2021/22 | SEK | Organisk | 2021/22 | SEK | Organisk |
Sverige | 526 | 12% | 12% | 2 898 | 6% | 6% |
Norge | 534 | 9% | 3% | 2 748 | 3% | -1% |
Finland | 137 | -2% | -3% | 713 | -2% | 0% |
Utanför Norden | 7 | 6% | -1% | 39 | 1% | -2% |
Totalt | 1 204 | 9% | 6% | 6 398 | 4% | 2% |
Varav försäljning online | 136 | 26% | 24% | 678 | 23% | 21% |
Den totala försäljningen under perioden maj-december 2021 ökade med 4 procent till 6 398 Mkr (6 178). Den organiska försäljningen ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online för perioden ökade med 23 procent till 678 Mkr (551).
Kristofer Tonström, vd och koncernchef:Efter en något svagare inledning av månaden lyckades vi åstadkomma en starkare avslutning och öka försäljningen med totalt nio procent under december. Den organiska försäljningstillväxten var sex procent medan försäljningen online ökade med 26 procent. Kundtrafiken till våra butiker begränsades av restriktioner på samtliga försäljningsmarknader, i synnerhet i Norge och i Finland, och vi fortsätter att parera för den volatila situationen i omvärlden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Under perioden såg vi att den goda kapacitet vi har i vårt logistiksystem gynnade e-handeln och att ökad kampanjintensitet och marknadsföring bidrog till försäljningstillväxt.
För mer information, vänligen kontakta: Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se
Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 januari 2022 klockan 07:00.
10 januari, 2022
Fördelning försäljning | Månad | Ackumulerat | ||||
December | Förändring | Maj-December | Förändring | |||
Mkr | 2021/22 | SEK | Organisk | 2021/22 | SEK | Organisk |
Sverige | 526 | 12% | 12% | 2 898 | 6% | 6% |
Norge | 534 | 9% | 3% | 2 748 | 3% | -1% |
Finland | 137 | -2% | -3% | 713 | -2% | 0% |
Utanför Norden | 7 | 6% | -1% | 39 | 1% | -2% |
Totalt | 1 204 | 9% | 6% | 6 398 | 4% | 2% |
Varav försäljning online | 136 | 26% | 24% | 678 | 23% | 21% |
Den totala försäljningen under perioden maj-december 2021 ökade med 4 procent till 6 398 Mkr (6 178). Den organiska försäljningen ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online för perioden ökade med 23 procent till 678 Mkr (551).
Kristofer Tonström, vd och koncernchef:Efter en något svagare inledning av månaden lyckades vi åstadkomma en starkare avslutning och öka försäljningen med totalt nio procent under december. Den organiska försäljningstillväxten var sex procent medan försäljningen online ökade med 26 procent. Kundtrafiken till våra butiker begränsades av restriktioner på samtliga försäljningsmarknader, i synnerhet i Norge och i Finland, och vi fortsätter att parera för den volatila situationen i omvärlden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Under perioden såg vi att den goda kapacitet vi har i vårt logistiksystem gynnade e-handeln och att ökad kampanjintensitet och marknadsföring bidrog till försäljningstillväxt.
För mer information, vänligen kontakta: Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se
Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 januari 2022 klockan 07:00.
Analys
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Försvarssektorn
Analys
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Försvarssektorn
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 448,97