ICA Gruppen AB
Svenska ICA-butikernas försäljning i februari 2017 (Cision)

2017-03-08 08:45
Försäljningen i de svenska ICA-butikerna steg med 0,3 procent i februari 2017 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 0,2  procent.
+-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ | | Februari | Januari | | | 2017 | – februar | | | | i 2017 | +-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ |Butiksförsäljning|Mkr  |Utveckling|Utveckling |Mkr |Utveckling|Utveckling| |exkl moms | |samtliga |jämförbara | |samtliga |jämförbara| +-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ |Maxi ICA |2 512| 0,4%| 0,4% | 5 168| 0,4%| 0,4%| |Stormarknad | | | | | | | +-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ |ICA Kvantum |2 040| 0,7%| -0,6% | 4 220| 1,5%| 0,2%| +-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ |ICA Supermarket |2 559| -0,1%| -0,6% | 5 248| 0,9%| 0,4%| +-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ |ICA Nära |1 243| 0,3%| 0,3% | 2 533| 1,5%| 1,6%| +-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ |Total |8 353| 0,3%| -0,2% |17 168| 1,0%| 0,5%| +-----------------+-----+----------+-----------+------+----------+----------+ Under februari 2017 uppgick försäljningen i de svenska ICA-butikerna till 8 353 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 0,3 procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-februari 2017 uppgick försäljningen till 17 168 Mkr, en ökning med 1,0 procent jämfört med i fjol. ICA Gruppen bedömer att kalendereffekten för februari månad uppgår till -3,1%. Den stora negativa kalendereffekten beror på skottdagen i februari 2016. Per den 28 februari 2017 uppgick antal ICA-butiker i Sverige till 1 295. Butiksförsäljningen för mars publiceras den 10 april kl 08.45. För samtliga publiceringsdatum 2017, besök ICA Gruppens webbplats http://www.icagruppen.se/investerare/kalender.  För mer information ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52