• Hej! Visste du att vi har en ny kundservicesida som är ännu bättre? På den kan du vara säker på att få ett mer uppdaterat svar, något vi inte kan garantera på denna sida.

LEI-nummer för företag

Vanliga frågor

Vad är LEI-nummer och varför behöver mitt företag det?

Från och med den 3 januari 2018 gäller ett nytt värdepappersregelverk (MiFIDII). Det innebär att alla juridiska personer (ej enskilda firmor) måste ha en global identifieringskod för att kunna handla med värdepapper. Denna kod kallas för Legal Entity Identifier (LEI). Observera att kravet även gäller dig som bara ska sälja av ett befintligt innehav. Kravet gäller dock inte handel med vanliga fonder.

Syftet med detta är att stärka skyddet för den som handlar med värdepapper. Behöriga myndigheter, oavsett land, ska kunna spåra och identifiera vilka som är köpare och säljare samt vilka som fattar beslut i en transaktion. 

För mer information, se Finansinspektionens hemsida.

Vad behöver jag som företagskund göra?

För att kunna handla med värdepapper från och med 3 januari behöver ditt företag ett LEI-nummer och du behöver registrera det hos oss. Det tar ca 5-7 dagar att skaffa ett LEI-nummer, men kan ta längre tid vid en stor mängd ansökningar (vilket det lär bli årsskiftet 2017/18).

Har ditt företag redan ett LEI-nummer behöver du säkerställa att du registrerat den hos oss på Mina uppgifter.

Behövs LEI-nummer för alla företagskonton?

Det behövs för Aktie- och fondkonto men inte Kapitalförsäkring.

Hur skaffar jag LEI-nummer och kostar det något?

Du kan ansöka om ett LEI-nummer hos till exempel Bloomberg eller NordLEI. Ja det är en avgift du får betala. Tänk på att registreringsavgiften och den årliga underhållsavgiften varierar mellan olika utfärdare. Du hittar en fullständig lista på godkända utfärdare eller förmedlare här

När du fått ditt LEI-nummer (tar ca 5-7 dagar) behöver du registrera det hos oss på Mina uppgifter.

Vad behöver jag för att ansöka?

Ha dessa uppgifter nära till hands när du ansöker:

  • företagets fullständiga namn
  • bolagsform (exempelvis aktiebolag eller handelsbolag)
  • företagets status (exempelvis aktivt eller vilande)
  • adress till företaget och eventuellt huvudkontor
  • land där företaget är registrerat
  • var företaget är registrerat (exempelvis Bolagsverket)
  • organisationsnummer
Vad händer om jag inte registrerar ett LEI-nummer?

Om du inte ansöker om och registrerar ett LEI-nummer hos oss senast den 3 januari kommer du inte att kunna handla värdepapper, till exempel aktier. Fonder går dock bra. 

Måste jag registrera ett LEI-nummer hos alla banker?

De nya reglerna gäller hos samtliga banker som erbjuder handel med värdepapper, och är alltså inte specifikt för våra kunder. Men observera att du ska registrera samma LEI-nr hos alla banker du är kund hos.

När borde jag senast skaffa LEI-nummer?

Det är en stark rekommenation att ansöka om LEI senast 15/12 för att hinna få ett LEI senast 3/1 2018.